Romica Prihor

Setari LibreOffice, mai rapid si mai productiv.

In trecut am scris un articol despre o alternativa puternica si in acelasi timp gratuita a cunoscutei suite Microsoft Office, si anume LibreOffice. Azi vin cu o                                                        completare despre aceastasuita LibreOfficecu niste setari foarte utile pentru o rapiditate si productivitate mai mare.

Este foarte bine stiut ca cea mai completă suită office gratuită și care oferă cea mai mare compatibilitate cu pachetul comercial Microsoft Office este LibreOffice 5.x.

Microsoft Office nu e rău, dar LibreOffice este gratuit la fel de bun și în plus, oferă și multe caracteristici interesante, interfață plăcută și intuitivă, flexibilitate, suport pentru multe formate de fișiere.


Pentru cei care deschid pentru prima dată LibreOffice li se poate parea un pic ciudat. Mai jos sunt câțiva pași care îi ajută atât pe începători, dar și pe cei mai puțin cunoscători, să facă cu bine pasul de la Microsoft Office către LibreOffice.

Accelerarea performantei

Uneori LibreOffice poate deveni lenes în timpul utilizării, dar există o soluție simplă pentru a-i da un impuls: îi alocăm mai multă memorie RAM (ce a ce cred ca nu mai reprezintă un impediment în zilele noastre).



Pentru aceasta, mergem la Options –> LibreOffice –> Memory și, sub Graphic Cache, modificăm:


  • schimbăm “Use for LibreOffice” la 128 MB;
  • schimbăm “Memory per Object” la 10 MB.


Tot din partea stângă a ecranului, selectăm Options –> LibreOffice –> Advanced și debifăm Use a Java runtime environment.

Click pe OK.

Trebuie sa retineti că Java este folosită, în principal, de LibreOffice Base (echivalentul lui Microsoft Access pentru baze de date). Dacă nu utilizați LibreOffice Base, nu veți avea nevoie de Java.

Scurtături de la tastatură


Ca la cele mai multe aplicații, cea mai bună cale de a crește fluxul lucrului și de a accelera un program este folosirea scurtăturilor de la tastatură. De regulă, folosirea acestor scurtături este mai rapidă decât clickul de mouse.

Iată câteva exemple:


  • F5: deschide Navigatorul;
  • F7: deschide corectarea ortografică;
  • Ctrl + F7: deschide Thesaurus;
  • F11: deschide Styles and Formatting;
  • Ctrl + F12: inserează un tabel;
  • Ctrl + o tastă numerică: 0 pentru paragraful Default, de la 1 la 5 aplică Headings 1 – 5.


Mai multe scurtături pot fi aflate citind manualul LibreOffice.

Schimbarea formatului de fisier în care se salvează prestabilit

Prestabilit, LibreOffice salvează fișierele în formatul OpenDocument (ODT penru documente text, ODS pentru foi de calcul, ODP pentru prezentări, etc.) , ceea ce e ok dacă lucrăm doar pentru noi sau colaborăm cu utilizatori LibreOffice. Dar acest aspect se dovedește un impediment în cazul în care avem colaboratori care folosesc Microsoft Office. Asa ca trebuie sa schimbam salvarea formatului de fisiere.

Mergem la Options –> Load/Save –> General și, în secțiunea Default File Format and ODF settings, selectăm pentru Text Document in tipul Microsoft Word 2007-2013 XML (fișierele vor fi salvate cu extensia .docx):



În mod asemănător selectăm formatul preferat pentru foi de calcul, prezentări, etc.


Schimbarea setului de iconite

Prestabilit, iconițele în LibreOffice 5.x sunt Tango – dar daca vreti sa le schimbati, o puteti face, ca de exemplu in setul Breeze





Mergem la Options –> LibreOffice –> View – la secțiunea Icon size and style selectăm Breeze; tot aici putem modifica mărimea. Click pe OK.


Folosirea Navigatorului

Navigatorul este util atunci când lucrăm cu documente complee, cu multe pagini, imagini, tabele, obiecte inserate, etc.

Pentru deschiderea Navigatorului mergem în meniul View și selectăm Navigator (sau tasta F5 – vă amintiți paragraful cu scurtături de mai sus?). Navigatorul urmărește și înregistrează întrega compziție a documentului și permite mutarea cu un singur click între secțiuni, imagini, tabele, titluri, etc.



Folosirea stilurilor particularizate.

Stilurile permit folosirea unei “înfățișări” particularizate pentru text, imagini și pentru alte elemente ale documentului. Cu un stil particularizat pe care îl definim o singură dată, putem aplica cu un singur click de fiecare dată un anumit font, margine, etc.

LibreOffice Writer are 5 tipuri principale de stiluri:


  • Paragraph Styles aplică fonturi, numerotare, scheme pentru paragrafele din întregul document;
  • Character Styles aplică fonturi cuvintelor sau literelor din interiorul unui paragraf;
  • Frame Styles modifică cadrele și pozițiile machetelor;
  • Page Styles aplică modificări ale aspectului paginii, inclusiv antetului și subsolului;
  • List Styles aplică modificări ale listelor (numerotări, etc.), permițându-ne să schimbăm tipul de numerotare, caracterul sau indentul.


Pentru accesare, se merge în meniul Styles –> Styles and Formatting, după care selectăm tipul stilului pe care dorim să-l creăm, click dreapta, selectăm New; se deschide o fereastră popup cu o mulțime de taburi și opțiuni cu care ne putem juca – nu necesită explicații, majoritatea fiind de la sine înțelese. Aveti liber la experimentare.


Crearea template-urilor.

Caracteristica Stiluri este ok pentru definirea paragrafelor și caracterelor din interiorul documentelor, dar dacă vrem să definim anumite aspecte pentru documente întregi (și să putem schimba aspectul unor documente întregi), atunci avem nevoie de template-uri.



Pentru a schimba template-ul prestabilit al documentului:


  • creăm un document nou gol;
  • aplicăm stilurile și formatările dorite pentru conținut;
  • în meniul File, sub Templates, selectăm Save as Template;
  • dublu click pe folderul “My templates”, apoi apăsăm Save;
  • scriem numele dorit, clik pe OK;
  • în meniul File, sub New, selectăm Templates;
  • selectăm template-ul proaspăt creat și click pe Set as default;
  • click pe Close.



Putem crea template-uri noi pentru orice: pentru notițe, întâlniri, etc. Putem aplica aceste template-uri oricărui document.



Bare de unelte detasabile.

Dacă sunteți nou veniți din lumea Microsoft Office, detașarea barelor de unelte reprezintă un lucru nou. În LibreOffice, barele de unelte pot fi detașate și mutate în orice colț al ecranului ca ferestre care se mișcă liber, lucru esențial atunci când vrem să optimizăm spațiul de lucru:



Ținem apăsat CTRL și cu dublu click pe un loc liber de pe bara de unelte (pentru a o detașa) sau pe o fereastră detașată pentru a o reloca în locul său inițial. ferestrele astfel detașate pot fi mutate prin drag&drop în orice parte a ecranului.

Pentru a afișa sau ascunde diferitele bare de unelte: View –> Toolbars.

Instalarea extensiilor.

Dacă vi se pare că LibreOffice nu are destule funcționalități așa cum vine “din fabrică”, puteți adauga noi caracteristici prin intermediul extensiilor, la fel cum faceți și în browserul preferat. Multă lume nu stie de posibilitatea asta.

În meniul Tools, mergem la Extensions manager… și vedem extensiile instalate. Tot de aici (folosind butonul Add) putem instala noi extensii descărcate de pe pagina dedicată lor: Extensii LibreOffice.



Cam atat pentru azi, daca mai descopar si alte functii o sa le adaug aici.

Programul Libreoffice pentru windows, linux si mac os si executabil si varianta portabila pentru descarcare il gasiti aici.







Niciun comentariu: